Zoeken
  • Nienke Verbunt

Succesvol thuiswerken

In de tijd waarin we nu leven hebben veel bedrijven een manier moeten vinden om op afstand samen te kunnen werken, waar ze dat eerder niet deden. Door de coronacrisis werd iedereen gedwongen zoveel mogelijk thuis te werken. Als dit binnen jouw bedrijf niet gebruikelijk is, kan dat wel wat voeten in de aarde gehad hebben. Misschien heb je inmiddels ook ondervonden dat op afstand werken eigenlijk nog niet zo verkeerd is, en dat het eigenlijk best goed kan werken. In deze blog een aantal tips om succesvol op afstand te werken:


  1. Zorg ervoor dat er onderling contact blijft. Als je allemaal vanuit huis werkt, is het heel makkelijk om allemaal op je eigen eilandje je eigen werk te doen. In veel bedrijven is samenwerken echter van groot belang, dus zorg dat dit ook op afstand blijft gebeuren. Blijven communiceren is hier het belangrijkste aspect in, zodat je collega's op de hoogte zijn van wat er bij jou speelt, en bij kunnen springen waar nodig.

  2. Maak duidelijke afspraken. Waar je op kantoor gemakkelijk bij elkaar langs loopt, moet je als je thuiswerkt duidelijke afspraken maken als je iets wil bespreken. Kies wekelijks een vast tijdstip om met collega's een project door te spreken, of als je een belafspraak maakt zorg dan dat deze bij iedereen in de agenda wordt gezet zodat deze niet vergeten wordt.

  3. Plan regelmatig een contactmoment met alle collega’s die normaliter met elkaar samenwerken, zoals iedere dag of minstens een keer per week. Dat kan bijvoorbeeld een groepscall zijn in de ochtend voordat iedereen aan het werk gaat. Bespreek hierbij de planning voor de dag of de week, en eventuele andere onderwerpen die relevant zijn voor de medewerkers. Zo hou je elkaar in de loop van wat er bij iedereen speelt.

  4. Maak gebruik van digitale tools om het onderlinge contact te vereenvoudigen en te voorkomen dat je mailbox vol stroomt. Door te kiezen voor een tool waarmee ook gebeld kan worden, al dan niet met video, hoeven medewerkers niet de hele dag alleen naar elkaar te chatten maar kan er ook eenvoudig gebeld worden. Met bijvoorbeeld Teams of Slack kun je eenvoudig groepen aanmaken voor bepaalde projecten en onderling bestanden delen zodat je niet zo over en weer hoeft te mailen.

  5. Zorg thuis voor een rustige omgeving. Als er veel om je heen gebeurt kan dat afleidend werken. Zeker als je met een ingewikkelde opdracht bezig bent, kan dat afdoen aan de kwaliteit van het resultaat. Ook tijdens een call is het onhandig als je veel achtergrond geluiden hoort. Probeer een ruimte te creëren waar je rustig kan werken en waar je niet gestoord wordt.

  6. Probeer een routine te creëren. Hou vaste werktijden aan, of dit nou vanuit je werkgever moet of niet. Plan bijvoorbeeld meetings in de ochtend zodat je daarna de rest van de dag met andere dingen bezig kunt zijn, en niet steeds hoeft te stoppen met je taken om deel te nemen aan een meeting. Routine in je dag zorgt voor rust omdat je dagelijks weet waar je aan toe bent. Het kan ook helpen om met een to do list te werken zodat je precies weet wat je moet doen.


Binnen veel bedrijven zal thuiswerken in de toekomst vaker voorkomen dan eerder - en misschien zelfs de norm worden - doordat we allemaal hebben ondervonden dat je ook thuis gewoon productief kunt zijn in de meeste gevallen.


Deze tips zijn ook relevant als je ervoor kiest om samen te werken met een virtual assistant (VA). Met een virtual assistant, iemand die jou taken uit handen kan nemen, kun je ook op afstand werken. Daar zitten veel voordelen aan. Zo betaal je enkel voor de daadwerkelijke dienst die de virtual assistant je biedt. Omdat een VA op afstand werkt, zit je niet met reiskosten en hoef je niet voor een werkplek te zorgen.


Benieuwd wat ik als VA voor je kan betekenen? Ga naar mijn Diensten.


0 keer bekeken